Inspiration til børnefamilien

Danskerne har adopteret black friday på rekordtid

834 0

Danmark har i tidens løb adopteret forskellige skikke og kulturfænomener fra andre lande, og fra USA har vi blandt andet hentet Valetines day og halloween. Det er en udvikling, som har strakt sig over mange år, men helt anderledes ser det ud med det amerikanske fænomen black friday. Denne skik blev forsøgsvis indført i Danmark af enkelte butikker i 2013, men allerede i 2015 gennemsyrede traditionen det danske handelsliv i en grad, som er kommet bag på selv de mest fremsynede.

Black friday – udsalget over alle udsalg

Udsalgsfænomenet er langt fra en ukendt størrelse for danskerne. Butikkerne holder jævnligt fødselsdagsudsalg, ophørsudslag og andre spredte udsalg, og det helt store har traditionelt været januarudsalget. I 2015 blev Danmark dog ramt af sort fredag i en grad, som ingen havde forudset. Den fjerde fredag i november brugte danskerne nemlig dankortet mere end nogensinde tidligere registreret på en enkelt dag. Årsagen var black friday, hvor der især blev handlet TV, hvidevarer, computere og mobiltelefoner i læssevis.

Black friday har i mange år været USA’s helt store udsalgsdag, og som altid er det stort, når det slå an i USA. I 2013 handlede amerikanerne denne dag for hele 57 milliarder dollars, og det er en del. Udsalgsfeberen raser faktisk se meget i USA, at dagen de fleste steder er blevet gjort til fridag, fordi folk alligevel hverken har tid til arbejde eller skole, hvis tilbuddene er tilstrækkeligt attraktive.

Der er meget, der tyder på, at vi kan komme til at se udsalg i samme dimensioner i Danmark, men om det reelt bliver tilfældet, kan kun tiden vise. I hvert fald arbejder butikkerne allerede nu på planlægningen af black friday 2016, og forbrugerne er i gang med at spare sammen i håb om at kunne gøre nogle gode køb og måske få rabat på nogle af julegaverne.

Baggrunden for black friday

Den fjerde fredag i november ligger lige efter helligdagen Thanksgiving, og det har traditionelt altid givet anledning til ekstra travlhed for de handlende i USA. Vi kender også tendensen fra Danmark, hvor helligdage altid følges op af lidt ekstra indkøb. Fredagen ligger også lige op til weekenden, og ikke mindst lige op ad december. Der er delte meninger om, hvor navnet ”black friday” stammer fra. Det menes oprindeligt at relatere til det ”sorte” menneskehav på gader og stræder, men andre forbinder det med butikkernes regnskabstal, der som regel svinger over i ”sorte” tal på bundlinjen, når julehandlen går i gang.

Det er i hvert fald uomtvisteligt, at denne dag har stor betydning for de amerikanske butikkers salg, og alt tyder på, at det også kan blive en meget afgørende handelsdag i Danmark fremover.

Strategisk købmandsskab eller psykologiske fif

Oprindeligt blev black friday brugt til at få solgt ud af lageret og gjort plads til nye varer på hylderne. Anerkendte amerikanske medier mener dog, at udsalget i dag til en vis grad er blevet offer for dygtige strateger, som omhyggeligt planlægger og manipulerer priserne med henblik på at kunne tilbyde store tilsyneladende besparelser ved hjælp af kunstigt oppustede førpriser. Som eksempel nævner de, at visse varer får urealistisk høje vejledende udsalgspriser, som reelt gør varerne usalgbare under normale omstændigheder. I forbindelse med udsalget kan butikkerne så tage udgangspunkt i den urealistiske vejledende pris, og dermed faldbyde varerne med store procentvise rabatter. Det trigger salget, og varerne rives ned fra hylderne. Forbrugerne føler, at de har gjort en god handel, men både leverandører og butikker har samtidig udmærkede avancer på produkterne.

Der er ingen tvivl om, at den slags manipulationer finder sted, og også danske butikker har været involveret i snyd med førpriserne. Der er dog kommet stor fokus på problematikken, og det vil utvivlsomt lægge en dæmper på butikkernes lyst til at manipulere.

De gode tilbud er derude

Som forbruger skal man selvfølgelig altid forholde sig kritisk, men det er uomtvisteligt, at der på denne dag også kan være særdeles favorable og reelle tilbud. Butikkerne slås om forbrugernes gunst, og det kræver en vis realisme og størrelse af rabatterne. Du står dig bedst ved at undersøge tilbuddene grundigt, når de udsendes i løbet af november. Har du et reelt behov for et nyt TV eller en computer, og er der gode tilbud? Hvis behov og tilbud matcher, og besparelsen er reel, er det med at slå til. Det bliver sandsynligvis ikke billigere før næste black friday.

Leave A Reply

Your email address will not be published.