Inspiration til børnefamilien

Få en bedre nattesøvn og styrk dit helbred

796 0

Hvis du ikke sover godt om natten, påvirker det dit helbred i en negativ retning. Faktisk mere end de fleste folk tror. Det er nemlig om natten, når du sover, at din krop restituerer og genoplader efter at have været i brug en hel dag.

Søvn er faktisk lige så vigtig for kroppen som motion og sund mad. Dette gælder især, hvis du vil undgå livstruende sygdomme. Det svækker nemlig også immunforsvaret, hvis ikke du sover nok — og det kan have alvorlige konsekvenser for dit helbred.

Dog er det langt fra de fleste danskere, der sover nok. Statistikker viser nemlig, at vi ikke får den søvn, vi skal have. Og det er på minimum syv timer, selvom søvnbehovet er individuelt og varierer fra person til person.

Gardinerne på dit soveværelse skal holde lyset ude

Vi bruger næsten en tredjedel af vores liv på at sove. Og det er der en grund til. Søvnen er nemlig en form for gratis og bivirkningsfri medicin, som sørger for at kroppens celler og organer genopbygges.

Det er vigtigt, at du får en god og sammenhængende søvn. Det får du bedst, hvis du sover i et mørkt og køligt rum. Vil du være sikker på, at du ikke bliver generet af udefrakommende lys fra månen, lygtepæle eller byens lys, så bør du købe et mørklægningsgardin. De kan blandt andet købes hos Uniggardin.

Derudover er det vigtigt, at du lægger sig til at sove på nogenlunde det samme tidspunkt hver nat, hvorefter du sover omkring syv timer uafbrudt. Børn har dog større søvnbehov end voksne.

Søvn nedsætter energiniveauet

Når vi sover, vil kroppen ikke bruge lige så meget energi, som når vi er vågne. Kroppens energiniveau vil med andre ord nedsættes. Det gør den ved at reducere kropstemperaturen, så kroppen ikke har brug for lige så meget energi for at holde sig i gang.

Dette stammer tilbage fra evolutionen, og det går igen hos alle pattedyr. Når det er mørkt, er det svært at finde føde, og derfor er det smart at sænke temperaturen og holde energiniveauet lavt. Når kroppen er i denne tilstand, vil der ikke være lige så stort et behov for at indtage føde.

Sover man ikke nok, vil kroppens evne til at sænke kropstemperaturen svækkes. Det kan i sidste ende betyde, at man har sværere ved at falde i søvn. Det er altså vigtigt, at man prioriterer en ordentlig nattesøvn højt.

Leave A Reply

Your email address will not be published.