Inspiration til børnefamilien

Får du og dine børn vitaminer nok?

726 0

Vitaminer er vigtige for at holde mange af dine kropslige funktioner i gang, og derfor er de selvsagt også vigtige at få nok af. Får du ikke det, kan du opleve flere forskellige symptomer – alt afhængigt af hvilket vitamin du mangler mest. Vitaminer er typisk noget, vi får gennem vores kost, men det kan kræve en del at lægge kosten om, så man får nok af alle typer vitaminer. Netop derfor bruger omkring halvdelen af Danmarks befolkning da også kosttilskud, så man er sikret tilstrækkelige mængder.

Men hvilke vitaminer mangler du og dine børn? Hvilke symptomer er der på de vitaminmangler, vi typisk oplever? Vi kigger her nærmere på, hvad du typisk bør vide.

Multitabletter til børnene

Det mest typiske iht. børnene er, at de får multivitamintabletter. På den måde sikrer man sig, at de får tilstrækkeligt med både vitaminer og mineraler, så de ikke skal lide last under det senere hen. Naturligvis fås de i tyggevenlige tabletter, som med deres frugtsmag gør nemt og overkommeligt for barnet at få ned.

Det er helt essentielt for dine børn, at de i deres opvækst får rigelig med vitamin. Får de ikke dette, kan det i værste fald være skadeligt for barnets udvikling. Vitaminerne, som er tilpasset børnene fra 3-10 år, sikrer nemlig næringsstoffer, som er særlig vigtige for deres hurtigt udviklende kroppe.

Eksempelvis er D-vitamin nødvendig for at opnå normal vækst og knogleudvikling helt overordnet. Desuden bidrager calcium også med masser af gode ting, ligesom jern sørger for en normal udvikling af deres kognitive forståelse. Dermed er multivitaminer altså heller ikke noget, som bør indtages kun på baggrund af symptomer. Tværtimod bør det indtages uanset hvad for at sikre dit barns udvikling.

Typisk vitaminmangler hos de voksne

Hos voksne er det også typisk gennem kosten, at vitaminerne bliver indtaget. Men for at sikre sig de nødvendige mængder vælger mange alligevel at indtage vitaminer i form af kosttilskud – dette kan gøres både med diverse B-vitaminer, C-vitamin samt D-vitamin.

B-vitaminerne favner bredt, og de vedligeholder blandt andet dit nervesystem, din hud, din lever, dit kredsløb og dit hårs tilstand. Med andre ord bidrager B-vitaminerne altså vidt og bredt hos os. Eksempelvis er B2-vitamin godt for din vækst, hud, negle og hår. Dog ses denne mangel sjældent, uden at man også mangler andre B-vitaminer. Som eksempelvis B6 og B12 vitaminerne. Disses symptomer er typisk henholdsvis hudforandringer eller træthed, nervøsitet og tilbagetrukkethed.

Er du på udkig efter naturlige B-vitaminer af høj kvalitet, så klik her.

En anden vitaminmangel, som vi typisk har, er mangel på D-vitamin. Det fås typisk gennem solen, så det siger jo næsten sig selv, at mange danskere har svært ved at få nok af denne type. Hvis du ikke får nok, så vil du typisk opleve træthed og humørsvingninger, men mere alvorligt også tandforfald, muskelsvækkelse og svage knogler. Desuden viser nyere undersøgelser også, at flere psykiske lidelser som depression og skizofreni, kan forekomme hyppigere ved mangel på D-vitamin.

Leave A Reply

Your email address will not be published.