Inspiration til børnefamilien

Gode råd til en bedre søvn

760 0

Søvn påvirker rigtig manges hverdag, og derfor går mange af os også op i, hvordan vi kan komme til at sove bedre. Mange har søvnproblemer, og dårlig søvn har mange negativer virkninger. Det kan for eksempel føre til ineffektivitet på arbejdet, og det betyder altså, at du ikke når så meget, som du måske gerne ville. I denne artikel kan du få nogle gode råd til, hvordan du kan få en bedre søvn samt, hvad du kan gøre, hvis du nu en dag ikke kan falde i søvn.

Ha’ en god hovedpude
Mange prioriterer ikke deres hovedpude ret højt og ser ikke umiddelbart værdien af denne.  En god hovedpude kan dog være med til at sikre, at vi ikke ligger dårligt og ikke vågner med for eksempel hold i nakken, fordi vi har sovet dårligt og ligget forkert. Mange der skifter deres gamle slidte hovedpude ud med en, der passer godt til deres hoved, kan uden tvivl mærke en stor forskel i deres søvn. Ofte kan en dårlig hovedpude også føre til, at vi vågner ofte i løbet af en nat, og det afbryder vores søvnrytme. Vil du gerne tage et stort skridt til en bedre søvn, så kan du altså med fordel investere i en god hovedpude.

Mørkt rum
Mange af os kan ikke sove i lys, da kroppen ikke er vant til dette. Derfor kan du dække dit soveværelse af fra gadelamper og så videre ved at investere i nogle gode mørklægningsgardiner til soveværelset. Du får herved et godt og mørkt rum, der ikke bliver påvirket af lys udefra. Det kan blandt andet også hjælpe dig til, hvis du har tendens til at vågne tidlige sommermorgener eller ikke kan sove sene og lyse sommeraftener.

Fald lettere i søvn med disse tricks
Mange af os har problemer med at sove til tider. Det kan der være mange årsager til. Måske har vi mange tanker, der kører rundt i hovedet på os, og derfor har hjernen svært ved at falde til ro. Det kan være vi tænker meget over forskellige ting. Det er som sådan svært at gøre noget ved lige i situationen, andet end at tage det roligt. Der er dog også andre ting, der gør, at det kan være svært at falde i søvn. Det kan for eksempel være, hvis vi har været meget aktive, inden vi går i seng. Løber du for eksempel en tur, lige inden du skal sove, har du aktiveret kroppen, og det betyder, at blodet løber rundt og musklerne arbejder. Der er ikke så godt, når du skal falde til ro, og derfor bør du altså ikke træne lige inden sengetid.

Hjernen bliver stresset af elektrisk lys, og derfor kan du med fordel dæmpe belysningen og skippe elektroniske apparater, inden du skal sove. Det kan for eksempel være, at du lægger Ipaden fra dig en time inden, du går i seng. Gør du dette, vil du give din hjerne fred og ro, inden du skal sove. Du kan med fordel også dæmpe belysningen, da kroppen fra gamle dage var vant til at følge solens rytme.

 

Hvis du ikke kan sove
Skulle du komme i en situation, hvor du ikke kan falde i søvn, så kan du for eksempel forlade sengen for en stund, gå en lille tur eller måske tage et varmt bad. Det hjælper sjældent at blive liggende i sengen, og derfor kan det være godt at komme lidt væk og få lidt luftforandring. Du kan prøve at gå ind i et andet rum og måske lufte ud i soveværelset i mens. Herefter kan du lægge dig tilbage i sengen.

Leave A Reply

Your email address will not be published.