Inspiration til børnefamilien

Har du ondt i kroppen under din graviditet?

166 0

Så er du langt fra alene. Din krop er for alvor kommet under pres, fordi den er ved at skabe et nyt lille væsen. Derfor oplever mange gravide kvinder en masse forskellige smerter, som kan gøre graviditeten hård at komme igennem. Vi har samlet de bedste tips til, hvordan du bedst behandler typiske smerter, og hvordan du kommer nemmere igennem graviditeten.

Den kendte morgenkvalme

En af de mest almindelige og kendte gener blandt gravide, er kvalmen. Den fremkommer oftest om morgenen, og primært i det første trimester af graviditeten. Det vides ikke helt hvad kvalmen kommer af, men umiddelbart menes den at komme af hormoner eller lavt blodsukker. Hvis du er træt af at døje med kvalme, kan du prøve at kun spise det, du virkelig har lyst til, uanset om det er sundt eller usundt. Hvis du forsøger at få søvn nok, kan dette også hjælpe på kvalmen.

Smerter i ryggen

Hvis du døjer med smerter i ryggen eller en trykken hen over lænden, kan det skyldes, at dine senebånd er ved at strække sig og forberede bækkenet på fødslen. Din tunge mave kan også gøre, at din holdning bliver unaturlig eller mere svajende. En måde at mildne disse smerter på, er ved at slappe af og hvile dig. Eventuelt kan du få lidt massage, som også kan have en lindrende effekt.

Smerter i knæene

Mange kvinder oplever smerter i knæ og ben i slutningen af graviditeten. Dette skyldes ofte den ekstra vægt, som kan være hård ved knæene. Hvis du ønsker at aflaste dine knæ, så de ikke bliver alt for hårdt belastet af din tunge mave, kan du med fordel gå med et knæbind. Knæbindet hjælper med at stabilisere og aflaste knæet, så du kan undgå smerter i benene under graviditeten.

Ondt eller ømhed omkring bækkenet

Det er ganske normalt at opleve ømhed omkring bækkenet, når du er gravid. Det skyldes simpelthen, at brusken mellem bækkenknoglerne bliver blødere, så der er plads til at baby kan komme igennem. Hvis du har ondt i bækkenet, kan det hjælpe at motionere. Det er dog vigtigt at du finder en motionsform, der passer til din krop og tilstand. Cykling eller svømning kan varmt anbefales, da det løsner godt op i kroppen, og særligt svømning er godt for en gravid krop.

Det er ligeledes vigtigt at tænke over, hvordan du stiger ind og ud af bilen, da dette også kan føre til smerter i bækkenet. Sørg for at sætte numsen ind først, og herefter drej benene når du stiger ind i bilen, og sørg for at sætte begge ben i jorden, før du stiger ud af bilen igen.

Leave A Reply

Your email address will not be published.